måndag 20 juni 2011

Vättarna i uthuset eller tusser som de kallas i Norge. Finns de???

När man bor på en liten gård från 1909 så funderar man ju på om det finns vättar och andra väsen som bott där sedan gården uppfördes? Idag fick jag svaret! vi har hört saker som ramlat ner och allehanda ljud från vårt uthus som är hopbyggt med vedboden, så man har ju undrat lite vad det varit. Idag när jag kom in i uthuset och skulle hämta en sak så var det något som föll ner framför mig på golvet från en bjälke i taket. Det var en liten fågelbajs och när jag försiktigt tittar upp så ser jag en liten fågelstjärt som sticker fram uppe på bjälken. när jag backar och tittar upp så ser jag en, liten knappt flygfärdig Rödhake som sitter där och tittar på mig. När jag ser mig omkring så ser jag en till sitta på en hylla bredvid bärplockaren. Jag funderar givetvis på om de är födda där inne, och till sist så hittar jag boet rakt ovanför dörren. Rödhaken har alltså ruvat där när vi sprungit ut och in i uthuset utan att röja sig det minsta.
När jag efter en stund går ut i ladugården som bara ligger några meter från uthuset så hör jag ett litet gnisslande läte, och när jag börjar titta mig omkring så sitter det även en liten rödhakeunge därinne. Troligen är den från samma kul,l då de kunde flyga lite kortare sträckor. Jag stängde till ladugårdsdörren igår kväll så den har alltså suttit där instängd sedan dess, och är väldigt hungrig. Så jag bär in den i uthuset till sina syskon, och mamma Rödhake är där snart nog med mat. Jag funderar på hur de kommit in i uthuset för att bygga sitt bo, och efter lite letande så hittas ett råtthål i väggen vilket de säkert utnyttjat för att komma in.

 En liten tuffing med fjunigt huvud.

 Ska vi plocka bär nu?

 Nu är jag lite sur för att du stör mig.

Rödhakens bo ovanför dörren.

1 kommentar:

  1. åhh vad härligt urban:-) hihi å jag gillar din text till fotona med på den lilla parvlen<3 han är allt bra tokit söt han:) mysigt inlägg. varm hälsn.från skaraborgs"tanten" anna;)

    SvaraRadera