torsdag 25 augusti 2011

Akut räddningsaktion.

I helgen så fick vi stopp i vårt avlopp och badrummet höll på att svämma över när vi duschade. När jag lyfte på locket till avloppsbrunnen ute på gräsmattan så fick jag se att 2 st små snokungar hade lyckats ramla ner där. De måste ju givetvis räddas innan det var dags för slamtömmning, men hur? Jag nådde inte ner till de små liven, och jag hade inget vettigt att använda heller till att rädda de. Efter lite tänkande så kom jag på att jag kunde skicka ned en räddningskorg och hoppas att de skulle krypa i den alldeles frivilligt. Jag fixade ordning en liten plastlåda som jag lade gräs i, och fäste ett snöre i lådan. Sedan var det bara att skicka ner lådan i brunnen och vänta. Efter ett dygn så tittade jag ner och fick se att en av snokarna låg i lådan, så det var bara att hissa upp den. När jag fick upp lådan så upptäckte jag att även den andra snoken låg under gräset i lådan, så även den kunde räddas. Vi släppte de 2 snokungarna nere vid bäcken, och de får nog ett bättre liv där än i slambilens innre. Stoppet i avloppet kunde också fixas till, så vi slapp ringa ut någon att göra det.





En räddad liten Snok.

 En snok i räddningskorgen.

I handens värme så piggnade de snart till och blev livliga.

3 kommentarer:

  1. Små glada snok ungar ,tur att det blev ett lyckligt slut ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken räddningsoperation du utfört. Men, jag hade definitivt inte hållit dom i handen ;)
    Ha det gott1 /Bea

    SvaraRadera
  3. Hej Urban!
    All heder till dig som vanligt. Inte många som hade tänkt på dessa vackra varelser när man råkar ut för en smärre katastrof som ni gjorde. Hoppas att det har löst sig lika bra för er som för snokarna.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera