tisdag 2 augusti 2011

Fjällen dag 2.

Vi vaknade till regn på morgonen, men det upphörde snart igen så det var bara att äta frukost och packa ihop våra saker. På vandringen upp på fjället så småregnade det lite, och vädret var allmänt grått och mulet. Efter ca 6 km, strax ovan trädgränsen så vek vi av från leden och gav oss ut på fjället mot vår lägerplats. Det blev en tuff vandring på ca 3,5 km över fjället med bäckar som var svårpasserade och mycket vide-/ensnår, men vi kom fram till sist. På vägen upp så fick vi se en Jaktfalk, några Fjällabbar, Fjällripor och mängder med lämlar och renar. Men vädret var ju inte det bästa så det blev inte så många bilder tagna. När vi fått upp tältet så började det att regna ordentligt, så det var tur att vi hann få upp det i tid. När det slutat regna så provade vi fisket lite, utan resultat och tröttheten efter vandringen gjorde att vi gick till sängs tidigt denna kväll.

Vägvisare vid parkeringen vid Kläppen.

Växande gräs i ett gammalt trastbo.

Trädgränsen ca 930 meter över havet.

Glaciären på Helagsfjället hade dramatisk inramning. Glaciären var betydligt större än år 2008 då jag var här uppe senast. Detta är Sveriges sydligaste glaciär och den enda söder om polcirkeln. Helagsfjället når en höjd av1 797 möh och är Sveriges högsta topp söder om polcirkeln.