tisdag 17 maj 2011

Bloggen om Nattskärra är igång.

Nu har jag startat min andra blogg som bara kommer att handla om mitt projekt med Nattskärran, alltså blir det en väldigt säsongsbetonad blogg! Klicka här till bloggen.        The new Nightjar blog.
De första har anlänt till Sverige under de senaste veckorna men jag har inte hört någon i området kring Oskarshamn än, men de kommer snart igång. Sedan blir det ett par månader med sömnbrist och härliga naturupplevelser då jag kommer att befinna mig långt ut i skogen varje natt med bra väder.
Förra året blev det 35 hela nätter eller delar av natt i skogen, och jag njöt nästan varje sekund.
Givetvis så kommer jag även att skriva om mina nätter på denna blogg, men det blir nog lite mer ingående på den andra. Det skulle nog bli tjatigt med siffror, statistik mm på den här bloggen efter varje natt i skogen.
Det är ganska mycket som man inte vet om Nattskärran, bl.a. vart den övervintrar exakt, vilka vägar flyger den till sitt övervintringsområde, hur pass trogna är de sin födelseplats, mm mm. Så förhoppningsvis kan mitt projekt ge svar på en del frågor och säkert skapa en hel del nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar