söndag 8 maj 2011

Fågelskådningens dag mm.

Klicka gärna på bilderna för större förstoring.

Tidigt på morgonen så åkte jag till en fågelsjö där vi i Oskarshamnbygdens fågelklubb arrangerade fågelskådningens dag, och jag fick ta en guidning på en gång. Det var ett välbesökt arrangemang totalt sett, och mycket berodde nog på det otroligt fina vädret. Uppskattningsvis så var det nog närmare hundra personer som hittade ut till oss, och alla fick nog uppleva en fin fågeldag.

 På väg till fågelsjön fick jag se en fin Råbock stå på en äng i morgonljuset.

Ringmärkning var ett populärt inslag för de som blev guidade.

När jag kom hem och satte mig på altanen så kom det en rovfågel flygande på ganska långt håll, och när jag lyfte kikaren så fick se en Glada i synfältet, en oväntad art på tomtlistan som blev nr 58. Gladan har ökat i antal och det är inte en så ovanlig syn runt Oskarshamn nu för tiden, men inte trodde jag att jag skulle få den på tomtlistan så snart.

En snabb oskarp bild på Gladan som blev art 58 på tomtlistan.

Efter att ha städat det sista i vår gamla lägenhet på eftermiddagen så var det dags att placera den skadade Kattugglan i uthuset för sin flygträning. det fanns ett gammalt skåp på vägen där det inte fanns någon botten, så jag satte bara dit en sittpinne i skåpet så blev det perfekt. det sitter även fler sittpinnar i uthuset, och tanken är att den ska flyga mellan dessa för att träna sig.
I morgon innan jobbet så ska jag titta till den och se om den har flyttat sig till någon annan pinne.
Kattuggla i sitt nya fina skåp i uthuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar