söndag 16 januari 2011

Räkningsdagen.

Det blev en heldag med fåglarna idag och vädret blev som jag skrev igår. Först regn och sedan uppklarnande, det var bara det att solen tittade fram alldeles för sent. Det var kraftigt dis på förmiddagen så man såg inte så långt ut över havet, och tack vare det så sågs bara 3 Havsörnar. De brukar sitta ute på kobbar och skär, och så gjorde de säkert idag också.
Jag började ute vid Kråkelund där man kommer ända ut till havet, och sedan blev det 4,6 km spårning i snön kring varmvattenutsläppet vid kärnkraftsverket. Jag lyckades ändå få ihop 609 fåglar som skulle räknas och lite annat också. En strömstare visade sig vara extra benägen att bli fotograferad och det kommer bilder senare i veckan på den. Kungsfiskaren fick jag bara höra. De är svåra de små rackarna att få se eftersom de är ganska skygga, de ser mig innan jag ser dom. Och de verkar inte ha något favoritställe, för man kan få se och höra de lite överallt kring utsläppet.
Men jag hittade ett perfekt ställe att fotografera örn på, så nu är det bara väder och tid som ska stämma.

Dagens anteckningar.

Det började bra med 2 st knölsvanar som stod mitt på vägen när jag kom körande, och de ville knappt flytta på sig heller.
Förutom rådjur så sågs inga däggdjur, men det var gott om spår i skogen efter rådjur, älg och vildsvin. Spåren efter vildsvinen var bara ngt dygn gamla, så jag trodde nästan att jag skulle få se nån.


 Vi vill också bli räknade!

 Svanar går med fötterna innåt. Till vänster rådjursspår.

 Rådjur på isen långt ut i diset.

Här har vildsvinen gått fram.

4 kommentarer:

  1. Du har haft en trevlig dag förstår jag...svanar som går på vägen...hahaha...ser kul ut...kungsfiskaren måste man nog sitta på pass i gömsle för att kunna få på bild...svårt annars...örnar är min dröm men ack så jättesvårt att förverkliga...vi har ju gott om örnar här men att komma till är inte så lätt...en kompis fick bilder nere vid Ockle/Femöre och Fiskehamn för ngn vecka sen och inom fotohåll också och jag har varit nere en gång men icke att ngn visade sig då...men jag ska ner fler ggr...

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, du har räknat in en hel del arter ser jag, bra jobbat!
    Säkert en kul dag som ger många fina iakttagelser.
    Ha en bra vecka! /Bea

    SvaraRadera
  3. Du verkar ha haft en fin dag med fåglarna även fast man kunde hoppats på bättre väder såklart. Strömstaren är en fin liten rackare, skall bli kul att få se dina bilder på den. Kul att du hörde kungsfiskaren även fast du inte riktigt fick syn på den, dom är ju där i alla fall.
    Låter härligt att du har hittat ett fint ställe för örn, bara att hålla tummarna för tid och väder.
    Ja, ja som sagt du verkar ha haft det bra! Alltid underbart att vara ute i naturen.
    Må väl!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  4. Oj, 609 fåglar på en dag det var inte dåligt.
    Ska bli kul att få se bilderna på strömstaren när de kommer.
    Vad skojiga spåren efter svanarna ser ut på marken :) Jag visste inte att de går med fötterna inåt, så nu har jag fått lära mig nåt nytt idag med.
    Ha en fin kväll!
    /Maria

    SvaraRadera